3 manieren om je gezonde eetpatroon weer moeiteloos op te pakken na de vakantie

3 manieren om je gezonde eetpatroon weer moeiteloos op te pakken na de vakantie

Wanneer je het druk hebt, is het een grote uitdaging om gezond te blijven eten. En let’s face it, we hebben het nu eenmaal vaak druk. De standaard snelle maaltijden zijn toch net wat  minder gezond dan we graag zouden willen. Tussendoortjes en snacks zijn al op voordat je er erg in hebt en voor je het weet is ook je energie weg.

Nu het zomer(vakantie) is, en weinig strandweer heb je vast ergens wat tijd over om nuttig te besteden. Om te zorgen dat je niet door de drukte weer wordt meegesleept in een ongezond eetpatroon, kun je nú actie ondernemen:

# 1:

Verzamel nieuwe lekkere recepten zodat je kunt variëren met groenten, vis of vlees. Steeds hetzelfde eten word je ook niet blij van, en je lijf ook niet want die doet het ook goed op veel variatie.
Een handige website hier voor is pinterest.com. Daar kun je meteen al je nieuwe recepten opslaan en makkelijk terug vinden. Probeer je nieuwe recepten snel uit, want wanneer je tot over je oren in de afspraken zit, dan lijkt het veel lastiger om dat nieuwe recept uit te proberen.

#2:

Keukenkastjes clean up
pexels-photo-531446-300x178 3 manieren om je gezonde eetpatroon weer moeiteloos op te pakken na de vakantieWat een bende kun je verzamelen in de keuken. Haal je kastjes leeg en gooi weg wat niet meer goed is. En vergeet ook niet om meteen de ongezonde pakjes en zakjes mee de prullenbak in te gooien. Snoep, koek en andere zooi er uit, zo kom je niet in de verleiding. Even een doekje door je keukenkastjes en je kunt ze weer opnieuw inrichten. Dat voelt toch best lekker?!

#3:

Vaak stellen we het starten met een gezonder eetpatroon uit tot een bepaalde datum. Het liefst ver in de toekomst natuurlijk. Prima, ooit ga je die 100% score halen, als je dat wilt. Maar wat kun je nú al veranderen? Begin alvast met 1 goede eet- of drinkgewoonte. Eentje die je makkelijk vol kunt en wilt houden. Dan ben je alweer een stapje dichterbij je gezonde levensstijl. Want wanneer je het druk hebt, is het nu eenmaal veel lastiger om nieuwe gewoontes aan te leren. Daarom is nu het ideale moment om de eerste stap te nemen. Al willen we vaak meteen vol gas. Alles of niets. Zwart-wit. Maar waarom zou je niet gewoon stapje voor stapje doen? Een stap nemen waarbij je het vertrouwen hebt dat je het volhoudt. Een stap nemen die te overzien is. Eentje die je zonder al te veel moeite kunt doen. Want waarom zou je het jezelf moeilijk maken?
Bijvoorbeeld:

  • Begin de dag met een groot glas water
  • Eet groente bij de lunch
  • Laat een tussendoortje weg of vervang het door een gezondere variant
  • Doe je eigengemaakte granola door de yoghurt in plaats van cruesli
  • Vul de snoeppot – waarvan je de inhoud hebt weggegooid bij #2 – met gedroogd fruit
  • Neem geen toetje, maar zorg voor een voldoende voedende en lekkere maaltijd
Reageren is niet mogelijk.