Gemakkelijker afvallen zonder suiker

Gemakkelijker afvallen zonder suiker

Wat kiezen we eigenlijk een moeilijke tijd in het jaar om te gaan afvallen. Juist wanneer we al weken veel en ongezond eten, willen we ineens op de handrem en moeten er kilo’s vanaf die er in jaren aangekomen zijn. Dat verschil is natuurlijk best wel heftig voor je, mentaal én lichamelijk.

Ook ik merk het verschil tussen december en januari behoorlijk!
Na de feestdagen was er een grote bak met overheerlijke fudge blijven liggen. Elke keer als ik de keuken in kwam hoorde ik het al roepen ‘EAT ME!’. Dus af en toe lekker een stukje fudge genomen. Eén stukje, of (meestal) 2, 3 of 4 stukjes. En hoe meer ik er van at, hoe harder ik ze hoorde roepen van uit de keuken. Heerlijk genoten…

Maar toen was de fudge op. Ik eet altijd suikervrij, dus dacht ik dat terug gaan naar een voedingspatroon zonder suiker voor mij een makkie zou zijn.
Verkeerd gedacht dus.
De hele dag door had ik trek en zocht ik naar zoet. Dagdromen over fudge, Maltesers en stroopwafels. Dagen later nog steeds onrustig en geen focus meer op m’n werk, maar focus op ‘trek’. Mijn lijf schreeuwde om eten, ongezond eten.

Toen bedacht ik me, suiker is als die veel te leuke, foute man. man-1461411_1920-200x300 Gemakkelijker afvallen zonder suiker

Je bent er vast wel eens aan eentje blijven plakken; je weet dat hij niet goed voor je is, maar je wil hem toch zo dichtbij mogelijk. Met een grote roze bril op is het geweldig en lijkt de down side wel mee te vallen. Deze man is verslavend, je kan er niks aan doen. Hoeveel vriendinnen ook zeggen dat hij slecht voor je is, je wil hem niet laten gaan. Wanneer je hem weer ziet voelt het zo goed en vergeet je de mindere kant. Je kan je geen leven voorstellen zonder deze woest aantrekkelijke bad guy. Het lijkt ook nog eens onmogelijk om hem te laten gaan… En toch, wanneer je naar je intuïtie luistert, weet je dat het niet niet goed voor je is.
Maar dat wil je nog niet voelen, je focust liever op de goeie momenten. Hoge pieken, diepe dalen, maar die pieken zijn zo fijn… Dus je houdt hem nog maar even in beeld.

Zo is het ook met suiker. Suiker eten kan heel fijn voelen, totdat de suikerrush voorbij is, en je in een dip komt, je lijf schreeuwt om meer suiker en hoe erg je er ook tegen verzet, toegeven lijkt de beste optie. Je zit er aan vast. Wanneer je denkt aan een leven zonder suiker lijkt het raar, onmogelijk en saai. Je geeft liever toe aan de drang om suiker te eten, maar ergens in je achterhoofd weet je dat het niet goed voor je is.

Net als met die foute man; stoppen is de optie waar je op lange termijn het meest blij van wordt. Het kost misschien even pijn en moeite, maar wanneer je doorzet ben je er niet meer afhankelijk van. Je voelt je sterker, want je dacht dat je niet zonder zou kunnen, en nu doe je het gewoon!

Wil je afvallen maar blijf je regelmatig suiker eten? Dan maak je het jezelf dus eigenlijk extra moeilijk. Want je lijf schreeuwt steeds weer om zoet. En dat zal het blijven doen, zolang je suiker blijft eten. De verleidingen zijn veel minder aanwezig wanneer je suiker uit je standaard voedingspatroon verbannen hebt. Zonder suiker meer kans op slagen, én op volhouden dus.

En wanneer je gewend bent geraakt geen suiker meer te eten, dan kan je prima af en toe knipogen naar een lekker stukje taart.
Geniet er van, en onthoud wat goed voor je is.

Wil jij de uitdaging aangaan met suiker, maar kan je daar wel wat support bij gebruiken? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.

Oja, en hier nog wat redenen om die foute aantrekkelijkheid te weerstaan en voor een goede gezondheid te kiezen. Dit is wat suiker met je doet:

  • Je bloedsuikerspiegel lijkt wel een achtbaan
  • Het gooit je hormoonspiegel door de war
  • Het teveel aan glucose wordt opgeslagen als vet
  • Suiker veroudert huid, organen en hersenen
  • Het vergroot de kans op kanker
  • Verzuring waar door ontstekingsziektes ontstaan zoals reuma en jicht
  • Door het afbraakproces van suiker gaan B-vitaminen en magnesium verloren
  • Het verwerken van de suiker kost je lichaam veel energie, dus voel je je minder energiek.
  • Het brengt je darmflora uit balans
  • Kan leiden tot onrust, nervositeit, concentratieproblemen, depressiviteit of lusteloosheid
  • Verhoogd risico op uitgeputte bijnieren
  • Meer kans op aderverkalking wat kan leiden tot een hersenbloeding of hartinfarct
  • Diabetes type 2 (dit hebben 1,2 miljoen Nederlanders en elke week komen er 1200 mensen bij)
Reageren is niet mogelijk.