Trek? Pak aan die snack-attack!

Trek? Pak aan die snack-attack!

Snacken als gevolg van trek doen we allemaal wel eens, en dat is helemaal prima. Af en toe snacken is zelfs goed voor je. Maar met af en toe, bedoel ik dan niet 3x per week. En met snacken bedoel ik dan ook niet 2 repen chocola en een familiezak chips in no-time weg werken.
Dat is waar het vaak mis gaat, het snacken gaat over in ongecontroleerd losgaan op wat er voor handen is.

De oorzaak van ongecontroleerde snack-attacks kan mentaal zijn, maar ook lichamelijk. De meeste vrouwen zijn wel bekend met de maandelijks terugkerende snack-attack. Deze trek heeft een lichamelijke oorzaak.
Ben je net aan de kant gezet door je crush en verdwijn jij onder een dekentje op de bank met een grote bak Ben & Jerry’s? Dan heeft het duidelijk een emotionele oorzaak.
Het emo-eten laten we nu even voor wat het is, we duiken in de snack-attack met lichamelijke oorzaak.

Zo ontstaat trek

De trek in iets wordt veroorzaakt doordat je lichaam voedingsstoffen tekort komt. Het lichaam geeft een seintje dat je bijvoorbeeld, fosfor en magnesium tekort komt. Maar wij herkennen dat seintje niet zoals het bedoeld is. Want heb jij wel eens trek gehad in fosfor en magnesium? Vast niet.
In eerste instantie zijn we helemaal niet bewust van het seintje. Pas als het tekort urgent is, dan krijgen we trek. We vertalen het seintje van mineralentekort naar een bekend product. Zo kan je bij een tekort aan fosfor (zoet) en magnesium (chocolade) trek krijgen in bijvoorbeeld een Mars. We maken dus eigenlijk een vertaalfoutje. Want je lichaam vraagt van nature echt niet om een Mars, dus een gebrek aan Mars in je lichaam is niet de oorzaak van je snack-attack. Een Mars gaat het probleem dan ook niet oplossen.

Hoe sterker de drang tot snacken, hoe harder je lichaam schreeuwt om mineralen waar er op dat moment tekort aan is. En wanneer wij dan vol in die zak met chips duiken, dan worden die mineralentekorten natuurlijk niet aangevuld. Dan is een volgende snack-attack op korte termijn gegarandeerd.

Wanneer je als vrouw, tijdens je periode trek hebt in chocolade, wil je lichaam eigenlijk magnesium. En dat is logisch, want magnesium zorgt er onder andere voor dat je kunt ontspannen. En dat heeft je lichaam nodig wanneer je buikkramp hebt.

De seintjes van het lichaam kunnen wat lastig te herkennen zijn, daarom dit handige overzicht.

Trek-overzicht Trek? Pak aan die snack-attack!

Heb je regelmatig trek in vette dingen, dan vraagt je lichaam eigenlijk om calcium. Eet dan vaker (niet alleen op moment van trek) groene groenten, noten en zaden. Zo komt je lichaam meer in balans omdat het de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. En zo heb jij minder last van ongecontroleerd snacken.

Zo eet je een stuk gezonder en mocht je wat overtollige kilo’s meedragen… Dit is de ideale manier om ze kwijt te raken!

Heb je nog wat extra hulp nodig om je optimale gezondheid te bereiken?
Ik help je er graag mee!
Maak hier een afspraak voor een intakegesprek.

Reageren is niet mogelijk.