Wil jij optimale gezondheid? Dit heb je nodig…

Wil jij optimale gezondheid? Dit heb je nodig…

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamines en mineralen zijn vastgesteld door de Gezondheidsraad. Maar wat is dat nu eigenlijk, die ADH? En bereik je er optimale gezondheid mee?

In de jaren 30 zijn de ADH vastgesteld. Deze waarden zijn gebaseerd op hoeveelheden om gebreksziekten te voorkomen. Dat betekent dus dat je net niet ziek wordt wanneer je de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid binnen krijgt. Dezelfde hoeveelheden worden nu nog aangehouden als advies. Nu kan ik natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar ik wil graag toch íets gezonder zijn dan ‘net niet ziek’.

Daarom volg ik orthomoleculaire doseringsadviezen. Deze adviezen zijn gebaseerd op optimale gezondheid. Dat klinkt al een stuk fijner, toch?

Neem nou vitamine C. Die kennen we allemaal wel, het gaat gesnotter tegen, onder andere. De ADH is 60 – 70 mg per dag. Dat red je makkelijk met een gemiddelde vitamine C inname:

1 sinaasappel: 60 mg
1 appel: 12 mg
250 gr gekookte broccoli: 88 mg
Dagtotaal: 160 mg vitamine C

Dan zit je ruim over de geadviseerde hoeveelheid vitamine C van de Gezondheidsraad. Het klinkt behoorlijk gezond. Totdat je het gaat vergelijken met de hoeveelheden die je lichaam nodig heeft om optimaal gezond te zijn. Dat is namelijk 30mg per kg lichaamsgewicht.

Stel, je weegt 70 kg, dan heb je dus 2100 mg vitamine C nodig op een dag. Dan ziet die 160 mg er ineens heel anders uit.

Met 2x fruit en 250 gram groente per dag, is optimale gezondheid dus best ver weg. En dat is fijn, want als dat is wat je nu eet, kan je je best gemakkelijk veel fitter en gezonder gaan voelen!

Met regelmatig een goed gevulde (zelfgemaakte) groentesoep of salade kom je al een heel eind. En wanneer je de groenten niet kookt, maar stoomt/bakt/grilt of rauw eet, dan houd je een stuk meer vitamines over op je bord. Even ter vergelijk: gekookte broccoli heeft 88mg en rauwe broccoli 285mg vitamine C. Er verdwijnt dus een hoop bij het koken.

Sommige mensen hebben nog wat extra vitamine C nodig, dat zijn de volgende:
– Rokers
– Medicijngebruikers (ook anticonceptie pil valt hieronder)
– Stadsbewoners
– Geraffineerde suiker eters
– Alcohol drinkers
– Mensen met stress en spanningen, zowel fysiek als mentaal.

Het is bijzonder als je daar een uitzondering op bent, dus tel maar 25mg op bij je dagelijkse portie vitamine C.

Het wordt best een uitdaging om met alleen voeding elke dag aan die 2125 mg vitamine C te komen. Gelukkig zijn er dan ook supplementen. Er zijn verschillende soorten supplementen:
– zonder werkzame stof, met suiker, kleurstof en een lekker smaakje
– met vulmiddel en een kleine hoeveelheid werkzame stof
– met werkzame stof

Voor die laatste wil je dan natuurlijk kiezen. Om ze te herkennen moet je even in de ingrediëntenlijst duiken. Is vulmiddel of suiker het eerste ingrediënt op de lijst, dan is het slim om dit potje weer terug te zetten. Want je neemt het natuurlijk voor de werkzame stof, wel zo fijn als dat dan ook het hoofdingrediënt is.

In het geval van vitamine C is het aan te raden om vitamine C met bioflavonen (bioflavonoiden) te gebruiken. Of, optie 2: vitamine C ascorbatencomplex.
Dan is er nog vitamine C ascorbinezuur van Rotor. Dat is ook ergens goed voor, maar niet om aan je dagelijks benodigde vitamine C te komen. Je neemt het namelijk niet op. Maar wanneer je het wel kan gebruiken is bij een blaasontsteking en allergische reactie.

Je lichaam is in staat om 500mg vitamine C per keer op te nemen. Leuk dus, die enorme pillen van 1000mg maar zonde van de 500mg die je dan niet op kan nemen. Ongeveer een kwartier na je eerste 500mg kan je weer 500mg opnemen. Je hebt er het meest aan wanneer je het over de dag verdeeld. Neem het in bij een maaltijd, want dan staat je lichaam op ‘opneemstand’.

Wil jij persoonlijk advies over voeding en optimale gezondheid, kijk dan hier voor de verschillende mogelijkheden.

Reageren is niet mogelijk.