Van zinloos drinken naar optimaal hydrateren

Van zinloos drinken naar optimaal hydrateren

Als je gezonder wilt leven of af wilt vallen, krijg je vaak als eerste het advies om meer water te drinken. Toch is het dagelijks drinken van 2 liter water alleen niet genoeg om je lichaam goed te hydrateren. Daar is meer voor nodig. In dit artikel lees je hoe het zit met je vochtbalans en hoe je die op een gezonde én lekkere manier op peil kunt houden. 

Waarom is water zo belangrijk?
Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Door ademhaling, plassen, zweten en huilen verlies je heel wat vocht. En juist dat vocht is in je lichaam belangrijk om goed te functioneren. Vocht is onder andere nodig om energie te maken en het zorgt ervoor dat zenuwprikkels goed worden overgedragen. Twee plekken waar veel zenuwprikkels overgedragen worden zijn de hersenen en het hart. Hier is een goede prikkeloverdracht letterlijk van levensbelang. Genoeg reden dus om voldoende te drinken op een dag.

Wateroverlast
Veroorzaakt meer drinken bij jou vooral “wateroverlast” en moet je alleen maar heel veel plassen? Dan heeft je lichaam er onvoldoende mee kunnen doen. Bij veel mensen is dit het geval en het weerhoud hen om meer te gaan drinken. Begrijpelijk, want het komt natuurlijk niet gelegen als je om de haverklap naar de wc moet.
Ook al is het veel voorkomend, toch is het niet helemaal de bedoeling. Want in zo’n geval is het vocht dat je hebt gedronken niet opgenomen in je cellen maar wel bijna direct weer afgevoerd. Dan kan je er natuurlijk niet optimaal gebruik van maken.
Wat wél de bedoeling is: dat het vocht wordt opgenomen in je cellen. Waar het vervolgens onder andere gebruikt wordt bij de energie aanmaak en als schokdemping in de gewrichten. Maar hoe zorg je nu dat het vocht ín de cellen terecht komt?!

Mineralen
Daar zijn mineralen bij nodig. Als jij last hebt van “wateroverlast” dan betekent dat, dat er te weinig mineralen beschikbaar zijn om het vocht op te nemen in je cellen. Helaas zitten er in kraanwater te weinig mineralen om voor goede opname te zorgen. Dus die mineralen moeten ergens anders vandaan komen…

Beestachtig goede oplossing
Dieren hebben daar een goede oplossing voor gevonden. Je hond of kat loopt niet voor niets zijn onberispelijke waterbakje voorbij, om enthousiast te drinken uit een regenplas of sloot. Dat water is verrijkt met de nodige mineralen, die prima zijn voor de vochtopname. Dat hebben ze dus heel slim bekeken!
Wij kunnen dat op verschillende manieren minstens net zo slim aanpakken. In een goede kwaliteit kruidenthee zitten mineralen waardoor de opname van het vocht verbetert wordt. Maar ook in zeezout (niet te verwarren met keukenzout) zitten ontzettend veel mineralen. Door een klein beetje zeezout op te lossen in water, voeg je mineralen toe zodat het vocht in de cellen opgenomen kan worden. Dit klinkt misschien een beetje ‘random’, maar vroeger, in de goede oude tijd van de oermens, werd er natuurlijk ook gewoon water gedronken uit de natuur waar veel meer mineralen in zaten dan in het water wat we nu uit de kraan halen. Water met zeezout wordt dus beter herkent door je lichaam, dan gewoon kraanwater.

De mineralen in zeezout (bij voorkeur Keltisch zeezout) reguleren de algehele gezondheid, doordat er een goede balans is van de verschillende mineralen. Daarom hoef je niet bang te zijn voor verhogen van je bloeddruk bij gebruik van een goede kwaliteit zeezout.

There you go, maximaal effectief drinken voor een optimale hydratatie doe je dus met mineralen.

Reageren is niet mogelijk.